Поради класному керівнику.
Основні напрямки
діяльності класного керівника
Класне керівництво — найбільша відповідальність у роботі вчителя у школі. Він має стати й «мамою» й «татом» свого класу. Це наставник, радник і психолог в одній особі. Хто ж він насправді для учнів і ким має бути?
Класний керівник — перша та найголовніша людина, яка опікується класом. До класного керівника завжди можна звернутися за допомогою чи порадою. Важка розмова про двійку чи прогул також спершу буде відбуватись із класним керівником. Вінможе бути добрим або злим, суворим чи поблажливим, веселим і сумним. Недарма колишні учні найкраще запам’ятовують суворих, але справедливих керівників.
Для деяких учителів посада класного керівника — це суцільні клопоти, а для інших — стиль існування, без якого життя немислиме. Головне у співпраці учнів і вчителя — налагодження взаєморозуміння. Це починається з першого дня знайомства та триває всі роки навчання. Але досягти взаєморозуміння та взаємоповаги іноді буває настільки складно, що найлегшим виходом із безперспективної ситуації стає заміна керівника. Проте вчитель, у якого не склалися стосунки із класом, лише підтверджує своє небажання вирішувати чиїсь проблеми, окрім своїх.
Іноді молодому вчителю, який щойно закінчив інститут, дають під керівництво найскладніший клас у школі. Мовляв, нехайпокаже, чому його там в університетах навчили. У більшості випадків такий недосвідчений молодий керівник ставиться до своїх обов’язків дуже відповідально. Він ще не встиг забути свої шкільні роки, і тому йому легше зрозуміти причини певних учинків чи поведінки своїх вихованців і налагодити дружні відносини з ними.
Класний керівник має вміти «подати себе», завоювати авторитет. Найкраще це зробити, показуючи свою повагу до кожного учня як особистості із власними думками, поглядами та сприйняттям світу. Незайвим буде продемонструвати свою обізнаність і у власному предметі викладання. Учні, зазвичай підсвідомо, з повагою ставляться до людей, які є справжніми професіоналами у своїй справі. Адже, думають вони, якщо він чи вона чогось не знає, то чому може навчити мене? І чому я маю слухатись порад людини, яка сама не розуміє, про що говорить? Звичайно, усе знати неможливо, тому можна запропонувати всьому класу пошукати відповідь на важке запитання.
Тим учителям, які працюють на посаді класного керівника із задоволенням, знайти спільну мову з учнями легко. Особистий підхід до кожного учня, формування довіри у спілкуванні — найголовніше в його роботі. Замість осуду він порадить, як краще зробити, замість неприємної розмови про низький бал чи прогул — намагатиметься дізнатися про причину такої поведінки. Такий класний керівник — знахідка для будь-якого класу. Навіть із «важким» класом він намагатиметься знайти спільну мову.
Не можна сказати, що класний керівник, яким би він не був, це тільки засіб виколупування пільг для класу або машина покарання. Хороший керівник знаходить міру в золотій середині. Усе залежить лише від бажання керівника й учнів іти назустріч одне одному.
Покарання — взагалі досить непросте питання у стосунках «класний керівник і його клас». Якщо вчитель не зміг виховати в учнів поваги до себе й інших учителів, покараннями цю ситуацію вже не зміниш. По-перше, діти дуже швидко звикають до покарань, якими б жорсткими вони не були, і досить швидко вони просто втрачають сенс, оскільки нічого не змінюють. Щоб не витрачати весь вільний час на винайдення ще більш серйозного покарання, треба контролювати ситуацію із самого початку: набагато важче вирішити проблему, ніж запобігти її появі.
До не завжди приємних обов’язків класного керівника також входить спілкування з батьками учнів. Іноді відверта розмова допомагає з’ясувати причини проблеми та вчасно запобігти наслідкам. Поговоривши з батьками, учитель може дізнатися, що учень пропустив кілька уроків через сімейні проблеми, а не через лінь чи нехлюйство, тому буде потрібно не карати за прогул, а, навпаки, підтримати дитину. Подекуди навіть телефонна розмова може допомогти врятувати учня від поганого впливу сумнівних друзів чи подруг.
Дуже важливим для класного керівника є вміння вирішувати конфлікти між самими учнями та іншим учителем. Тут уже необхідно проявити всі свої дипломатичні здібності. Під час вирішення конфлікту між двома чи кількома учнями, найкраще буде поговорити з кожним із них окремо, тет-а-тет. Таким чином легше, ніж під час привселюдного обговорення, зробити розмову довірливою, а звідси й дізнатись про те, що стало причиною сварки. Також корисною буде розмова з обома сторонами одночасно. Класний керівник, як досвідчена й розумна людина, має запропонувати шляхи подолання проблеми, а також примирення ворогуючих сторін.
Якщо ж конфлікт виник між учнем і вчителем, індивідуальна бесіда з кожним також буде доцільною. І якщо дитина впевнено стоїть на своєму, варто пригадати, що вчителі теж іноді можуть бути неправі, особливо якщо це стосується об’єктивності та справедливості, відсутність яких учні помічають одразу. Тож не треба одразу карати учня, спершу треба як слід розібратись у ситуації, а вже потім шукати винних.
Звичайно, не має однозначної відповіді на запитання, що символізує собою класний керівник — покарання чи пільги? Але головним є те, що ця людина відіграє важливу роль у житті будь-якого класу. Проте лише в тому випадку, коли сама прагне цього.
Таким би хотіли бачити свого класного керівника його учні.
Хлопці
Класний керівник — це людина, яка захистить тебе, вислухає, зрозуміє й не дасть зробити дурницю чи необдуманий вчинок.
Класний керівник — це для мене друга мама.
Я бачу свого класного керівника таким: хорошим і щоб не примушував прибирати.
Класний керівник повинен не ставити одразу погану оцінку чи писати зауваження батькам, а вирішити проблему або запитати в учня, чому він це зробив.
Дівчата
Класний керівник — це та людина, яка допоможе у важку хвилину. І ця людина повинна бути доброю.
Класний керівник має бути, як мама. Завжди розуміти, коли треба — полаяти чи похвалити, допомагати з оцінками, підказувати, що погано, а що добре…
Я вважаю, що класний керівник має бути хорошою людиною, повинен розуміти всіх дітей і не впливати на нас у поганий бік, а також бути нашим другом.
Основні напрямки діяльності КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
І. Програма «Здоров’я» передбачає самоосвіту класного керівника в цій галузі, вивчення вікових, психологічних особливостей дітей, спільну роботу із шкільним лікарем, психологом, логопедом. Класний керівник разом з батьками виробляє оптимальний режим для даного учня, планує роботу інших вчителів з проблем перевантаження, створення комфортних умов. Оволодіває методами релаксації. Стежить за режимом харчування й вирішує питання про організацію додаткового харчування для хворих та ослаблених дітей.
II. Програма «Навчання» передбачає організацію диференційованого та індивідуального підходу до сильних, середніх слабких учнів. Класний керівник контролює відвідуваність, у разі погіршення успішності своєчасно організовує консультацію тих учителів-предметників, на уроках яких виникли труднощі. Підтримує постійний зв'язок з учителями, батьками. Стежить за дозуванням домашніх завдань, рівномірністю проведення контрольних робіт, заліків. Ставить питання про переведення учнів до класу корекції.
III. Програма «Спілкування» охоплює ту сферу, в якій дитина найчастіше потребує захисту. Класний керівник зобов’язаний не допускати випадків, коли дітей у класі не помічають, дражнять, обзивають, не приймають до спільних ігор. Тому класний керівник має ввійти у коло спілкування дітей, зрозуміти становище кожного учня в ньому, навчитися коригувати стосунки між дітьми, показати всьому колективу позитивні риси кожної дитини, дати їй можливість проявити себе.
IV. «Робота з важкими» - програма, спрямована на коригування негативних рис в особистості школяра. Тут за мету береться не тільки боротьба з правопорушниками, а профілактична робота з дітьми цієї категорії. Класний керівник має добре оволодіти методикою й технікою вивчення особистості учня та його виховного середовища.
V. Програма «Робота з сім ями» спрямована на тактовне коригування негативних впливів родини. Залучення батьків до класних і загальношкільних заходів, вивчення стану родинного виховання, узагальнення досвіду естетичного вихованні в сім'ї. Надання допомоги батькам у навчанні й вихованні дітей, а також роз'яснення цілей і завдань НВК.
VI. Програма «Дозвілля». У її межах класний керівник виявляє індивідуальні інтереси дітей, допомагає їм у виборі позакласних об'єднань (гуртків, секцій тощо), розширює світогляд учнів. Ця програма пов'язана із загальношкільною виховною роботою, що є продовженням виховного процесу, і має яскраву естетичну спрямованість.
Визначення програм діяльності з вивчення традицій національної пісенної культури, побуту важливе завдання класного керівника нашої школи. Підсумками цієї роботи є огляди хорових колективів, конкурси скрипалів, баяністів, інструменталістів, оркестру народних інструментів. Традиційним стало «Посвячення в музиканти». Надзвичайно цікаво проходять вечори «На балу у Терпсіхори», «Музична азбука». Та й музичні лекторії відзначаються вишуканістю, їх проводять професіонали. Адже класні керівники працюють разом з педагогами-музикантами. У кожному класі є не тільки класний керівник, а й своя «музична мама», тобто музичний педагог, що відповідає за кожну паралель. Класні керівники вважають, що така співдружність допомагає в роботі: всі класні та шкільні заходи стали цікавішими, яскравішими, мають чудовий музичний супровід.
Немає коментарів:
Дописати коментар