Мережевий етикет – що це?
Особливості інтернет етикету
Правила поведінки в Інтернеті не відрізняються від загальноприйнятих норм
пристойності в реальному світі. Спілкування в Мережі також передбачає
ввічливість, привітність і чуйність. Мережевий етикет – це ті ж норми етикету,
але в віртуальному просторі. Але в багатьох інтернет-спільнотах часто
утворюються власні правила (власне, як і в оффлайн-середовищі – наприклад,
серед представників певної субкул ьтури або в давно знайомій тісній компанії).
Крім того, багато норм і приклади
інтернет-етикету обумовлені конкретними способами передачі інформації: в
Інтернеті для того, щоб передати свою думку, ми використовуємо текст, картинки,
рідше – відео та звукові повідомлення. Те, як саме ми це робимо, накладає свій
відбиток на сприйняття нас іншими людьми. І ось в цьому випадку вже важливо
знати, що по нетикету вважається допустимим, а що розцінюється як грубе
поводження. Наприклад, людина, яка не знає, що текст повідомлення, написане у
верхньому регістрі, прирівнюється до переходу на крик в реальному світі, не
зможе зрозуміти, чому на його повідомлення реагують негативно. Щоб уникнути в
майбутньому подібних ситуацій, необхідно розібратися, які правила мережевого
етикету актуальні для користувачів Інтернету.
Спілкування на форумах
Хоч зараз інтернет-форуми вже
відходять в небуття, поступившись місцем соцмережам і мессенджерам, саме на них
стали формуватися основи сетікета. Це саме спілкування на форумах змусило
користувачів задуматися про необхідність дотримуватися головної теми дискусії в
гілці коментарів, а також навчило обчислювати тролів – розпалювачів конфліктів.
Основні поняття, які до сих пір активно використовуються для характеристики
норм спілкування в Інтернет-мережі – це флуд, оффтоп, бан, флейм і інші.
Флуд і оффтоп
Флуд походить від англійського
слова, що означає повінь. Співвідноситься з наповненням гілки дискусії
безглуздими і марними коментарями, які позбавлені будь-якої корисної
інформації. Часто люди, початківці флудять в темі, не мають ніякого злого
умислу – їм просто хочеться поспілкуватися, пожартувати і подуріти в
коментарях. Саме для таких цілей і створюються окремо спеціальні теми, в яких
можна флудити.
Оффтоп – відхід від основної теми
дискусії. Схожий на флуд і часто в нього переростає. Як це зазвичай буває?
Наприклад, на форумі любителів риболовлі відкривається нова тема «Порадьте, як
вибрати вудочки». Кілька людей діляться своїм досвідом, один викладає фото з
риболовлі на тлі автомобіля, другий зауважує модель іномарки і починає розмірковувати,
чим вона краща або гірша, ніж будь-яка інша. До обговорення машин підключається
третій – в результаті прийшов на форум новачок з подивом виявляє в темі про
вудки п’ять сторінок з бурхливим обговоренням автомобілів. Такі випадки
зазвичай закінчуються тим, що модератори спеціально створюють нову тему і
переносять туди сторінки з оффтопом.
Бан і флейм
Бан в мережі отримує той, хто не
вміє себе вести пристойно. Це досить сувора міра покарання – винний втрачає
доступу до ресурсу. Зазвичай банять за відверте хамство, перехід на
особистості, розпалювання конфлікту, навмисне поширення брехливої і шкідливої
інформації. На кожному ресурсі, як правило, є власний звід правил, що визначає,
як себе вести і за що можна заробити бан.
Флейм – занадто бурхлива дискусія.
Якщо протягом бесіди переходить в досить напружене русло, розгорається
полеміка, а потім початкова тема розмови виявляється забута, тому що учасники
занадто захоплені з’ясуванням відносин – прийнято говорити про Флейм. Особливо
активних учасників флейму можуть і забанити.
Етикет соцмереж
Зараз більшість користувачів
Інтернету спілкуються не на форумах, а в соцмережах, негласні правила
ввічливості які можуть трохи відрізнятися. Практично у всіх країнах світу
використовують “Фейсбук”, і є кілька специфічних помилок спілкування в цій
соцмережі, які всіх дратують:
· Для вирішення особистих питань
використовуйте тільки месенджер – не варто з’ясовувати стосунки або домовлятися
щодо якоїсь важливої справи в коментарях. І тим більше не потрібно публікувати
нічого на стіні у іншого користувача без попереднього дозволу.
· Не бомбити малознайомих людей
потоком повідомлень. Багатьох дратує спілкування в стилі “йду і пишу на ходу”.
У розмові з друзями так зазвичай і відбувається, але якщо ви хочете звернутися
з будь-яким проханням до незнайомої людини, то краще не складайте його на ходу,
а сформулюйте заздалегідь і напишіть повноцінний текст.
· Ніколи нікого не додавайте в групи
без їх згоди – це дратує абсолютно всіх. Хорошим тоном буде написати пост про
цю групу, де ви поясните, що це за спільнота, чому ви її створили (підписалися
на неї) і що в ній публікують або збираються публікувати.
· Запитуйте дозволу, перед тим як
відзначити людини на фотографії, а також не викладайте в соцмережу то, що може
вважатися компроматом. Не варто також відзначати друзів на вітальних листівках,
як це часто прийнято робити.
· Не варто дзвонити по відеодзвінках
без попереднього попередження – це стосується не тільки месенджера в фейсбуці,
але і інших схожих програм для обміну повідомленнями. Завжди краще запитати в
чаті – чи зручно людині говорити.
· Не поширюйте інформацію помилкового
або спамного характеру. Також багатьох дратують жалісливі пости про бездомних
кошенят і так звані листи щастя. Якщо будете ними зловживати, від вас досить
скоро відпишуться.
Значення смайликів
У сучасному інтернет-спілкуванні
смайли грають важливу роль – дають зрозуміти емоції співрозмовника незалежно
від тексту. Звичайно, ви не станете використовувати емодзі (як ще називають
смайли) або стікери в діловому листуванні, проте в листуванні (хоча, де як) з
друзями це можна і потрібно робити. Є навіть такий жарт, що людина, яка пише
без смайликів, викликає підозри.
Але є й інша крайність – надлишок
смайликів. Зустрічаються такі пости, де замість половини слів використовуються
піктограми. Можливо, комусь це здасться смішним, але значення смайликів в тому,
щоб трохи розбавити текст (на 10% максимум), а не перетягувати всю увагу на
себе.
Вчіться писати красиво
У більшості випадків текст в
Інтернеті – це ваша основна самопрезентація (звичайно, якщо мова не йде про
стрічку “Інстаграм” або “Ютуб”-каналі). Уміння писати грамотно, логічно
будувати речення, сама манера письма – все це може залучити або відштовхнути
читачів, розповівши багато про те, хто ви є насправді. Поспостерігайте за тими,
чиї тексти вас приваблюють і візьміть для себе на замітку, що б ви хотіли
запозичити з їх стилістики.
Не шкодуйте слів
Якщо ви спілкуєтеся з близькими
друзями, то граматика, орфографія і лексика стають не настільки важливі – куди
важливіше швидко донести інформацію. Проблема в тому, що багато хто вважає
подібне ігнорування розділових знаків, великих літер і навіть банальних правил
ввічливості нормою нетикету. Це можна проілюструвати таким прикладом: часто в
інтернет-магазинах в соцмережах під фото з товаром людина пише «Ціна?»,
«Скільки?» Замість того, щоб звернутися більш чемно і розгорнуто. З іншого
боку, продавець, який не вказує ціни під фотографією товару, теж не
відрізняється уважністю до своїх клієнтів. Хоча декому це доволі звично.
Ніякого КАПСЛОКУ!
Часта помилка початківців
користувачів – використання великих літер (заголовних букв) для написання
тексту. Запам’ятайте, за правилами інтернет-етикету це – перехід на крик. Він
доречний тільки в листуванні добре знайомих людей, та й то найчастіше у
випадках, коли потрібно висловити подив чи обурення. Листуватися в режимі
КАПСЛОКУ, або капс (як ще називають суцільний верхній регістр), з незнайомими
людьми точно не варто. І точно не варто в одному слові чергувати літери у верхньому
і нижньому регістрі – це було модно років десять тому, але зараз тільки дратує.
«Гріхи» користувачів “Інстаграм”
Так як все більше контенту в
соцмережах публікується у вигляді зображень і фотографій, то в рамках вивчення
мережевого етикету як правил поведінки спілкування варто торкнутися і цієї
теми. Найбільше це стосується мережі “Інстаграм”, чиї користувачі часто
«грішать» одноманітними фотографіями мізерної тематики.
Будь-який неякісний знімок – це перш
за все неповага до вашого читача. Це можна пробачити, тільки якщо ви дуже
хочете поділитися моментом з друзями і додаєте підпис, часто з вибаченнями за
погану якість. Якщо ж людина просто викладає фото сумнівної якості без підпису,
то це розцінюється як бажання поділитися гарним фото – проблема в тому, що воно
за фактом таким не є.
Припустимо, якість фото відмінна –
тоді людина може вдаритися в іншу крайність. У кожного є такий знайомий, який
щодня постит Селфі, свою їжу, каву, букет квітів, красивий захід. Подібні
мережеві персонажі дратують не менш, а то й більше, ніж люди, що постять
фотографії поганої якості. Щоб ваша стрічка складалася з цікавих
передплатників, а не випадкових людей, які клюнули на вашу милу мордочку,
розбавляйте потік нескінченних Селфі більш інтелектуальними постами.
Спілкування по електронній пошті
Поняття інтернет-етикету стосується
і електронної пошти. Кардинально в області особистої кореспонденції нічого не
змінилося. Лист, відправлений через електронну пошту, має бути таким же
ввічливим і чемним, як і написаний на папері. Але будьте уважні до деталей – в
них криються способи проявити повагу до свого віртуального співрозмовника:
· Не пишіть текст суцільним блоком –
використовуйте структурування і розбивку на абзаци. Так текст буде простіше
сприйматися, і вашому співрозмовнику буде зручніше його читати.
· Не використовуйте прийняте в Мережі
звернення «доброго часу доби» – воно вже встигло багатьом набити оскому.
· Обов’язково вказуйте тему листа – не
залишайте це поле порожнім.
· Якщо ви берете участь в груповому
листуванні і хочете відправити лист у відповідь тільки одному адресату –
обов’язково перевірте, чи не вказані в полі «Кому» всі інші учасники
листування. І навпаки, якщо ви хочете відправити однакове повідомлення групі
людей, краще встановити галочку на позначці «Прихована копія» – тоді загальна
база адрес залишиться доступна тільки вам.
· Для того щоб відповісти на лист,
скористайтеся спеціальною кнопкою «Відповісти» – це дозволить відстежити всю
попередню переписку.
· Адресу одержувача найкраще вказувати
в останню чергу – це позбавить від незручної помилки, коли незакінчений лист
потрапляє до адресата через випадкове натискання кнопки «Відправити».
· Не затягуйте з відповіддю.
Електронна пошта має на увазі миттєве попадання листа до адресата і швидку
відповідь.
Немає коментарів:
Дописати коментар